Hvad er mindfulness?

Hvad er mindfulness?

oktober 21, 2020 Slået fra Af Admin

Mindfulness er noget der har fået stort indpas i ikke blot Danmark men faktisk over det meste af verden. Du har derfor sikkert hørt om mindfulness øvelser, men er måske alligevel ret i tvivl om, hvad det i virkeligheden går ud på. Læs med her, og bliv klogere mindfulness og hvorfor det kan være super effektivt at benytte sig af mindfulness øvelser i hverdagen.

Lær at lev i nuet

Et af formålene med mindfulness øvelser er at lære at være fuld tilstede i nuet og dermed ikke lade vores opmærksomhed styres af vores tanker og bekymringer. Tænkning er nemlig ikke altid udelukkende godt. Tænkning kan også på mange måder være med til at gøre livet en smule mere vanskeligere for os selv og forhindre os i at være fuld tilstede og nærværende med vores familie og venner. Hvilket altså kan tage super hårdt på vores glæde i hverdagen.

Få en gladere hverdag

Udover at mindfulness øvelser kan lære os at være mere tilstede i nuet, så kan det også være med til at påvirke vores humør positivt og give os en følelse af en gladere hverdag.

Mange af os kan nemlig have super svært ved at lede vores tanker væk fra fejltagelser, som vi måske gjorde på arbejdet i sidste uge eller andre dårlige oplevelser fra fortiden. Dette skyldtes, at vores hjerne er vant til konstant at arbejde på ting, som skal afsluttes.

Dette resulterer ofte i, at mange af os konstant kan gå rundt med usikre eller vrede tanker om os selv, hvilket altså kan have stor påvirkning på vores humør i hverdagen. Med mindfulness øvelser træner du din hjerne til at håndtere og give slip på disse slags dårlige tanker og oplevelser, ved netop at lære den at fokusere på det nuværende øjeblik og ikke fortiden.

Benyt dig af små mindfulness øvelser i hverdagen

Mindfulness behøver langt fra altid kun at foregå gennem meditation, men kan også trænes via små dagligdagsøvelser i hverdagen. En god måde at træne sit nærvær på, det kan være igennem nogle af de daglige aktiviteter og pligter, som du normalvis altid tænker bare skal overstås og dermed foretager på nærmest autopilot.

Prøv for eksempel i mens du tager opvasken at træne din hjerne til at give den din fulde opmærksomhed. Hver gang du oplever, at dine tanker vandrer et andet sted hen, så træn dig selv til at få dine tanker tilbage på det nuværende øjeblik og luk alt andet ude.

Dette vil træne dit bevidste nærvær og mindfulness i de ting, som du foretager dig i løbet dagen og du vil dermed indenfor få dage allerede opleve en større livsglæde og lykkefølelse i hverdagen.

Det er altså dermed vigtigt selv at gøre en aktiv indsats, hvis man ønsker sig mere glæde og positivitet i hverdagen, hvilket mindfulness giver dig en række redskaber til at arbejde med.

Mindfulness går altså ganske enkelt ud på at lære at være mere nærværende og leve mere i nuet og dermed opnå en større glæde i hverdagen.